Waarom waarachtig communiceren?
Waarachtige communicatie 3
Waarachtige communicatie leidt tot helder leiderschap, het doorbreken van vastzittende patronen en innerlijke groei. Het is een bewuste stap om open te zijn en uit de vastgeroeste patronen van afscherming te stappen.
Eerst nog een keer een beschrijving van waarachtige communicatie: het kan ontstaan als jij in volle oprechtheid op tafel legt wat er nu speelt: het inhoudelijke onderwerp, de emotionele kant ervan en de persoonlijke knelpunten en bedenkingen. Er ontstaat een gesprek van mens tot mens. Er komt rust en waarheid in het overleg. Je schermt je niet meer af en je draait niet meer om de hete brij heen. Maar waarom zou je dit doen, echt open zijn op het werk? Daarmee wordt je toch ook kwetsbaar? En wat hebben mijn collega’s en cliënten te maken met mijn persoonlijke ervaringen?
Waarachtige communicatie leidt tot helder leiderschap
Als je leiding geeft dan merk je door oprecht te zijn dat mensen je makkelijk volgen. De weerstand tegen jou verdwijnt omdat medewerkers voelen dat het klopt wat je zegt. Het is congruent.
Een goede klant van mij is directeur van een zorginstelling. Hij is een joviale man die graag de gezelligheid opzoekt. Ik zie dat hij als een pater familias opkomt voor zijn mensen. Maar hij is van binnen onzeker over zijn competenties en gebruikt daarom een grote omhaal van woorden. Voor belangrijke bijeenkomsten met de raad van bestuur wil hij graag alles goed voorbespreken. Hij wil dat ik goed snap wat ik wel en niet kan zeggen. Ik zie dat hij doodop is aan het eind van de dag. Ik zou hem zo gunnen dat hij het lef krijgt om de zaken open op tafel te leggen!
Als waarachtige leidinggevende sta je voor jouw verantwoordelijkheden; je staat voor jouw organisatie. Je voelt je eigenaar. Van daaruit stuur je krachtig en duidelijk aan. Je bent vol compassie maar ook genadeloos confronterend. Alle bedenkingen over koers en uitvoering – alle knellende overtuigingen – maak je bespreekbaar. En los je in jezelf op door aan de slag te gaan met jouw perceptie, jouw projecties, jouw overtuigingen. Wil je leren om waarachtiger leiding te geven? Lees dan hier verder.
Waarachtige communicatie leidt tot doorbraak van vastzittende patronen
Communicatie is een verwarrend fenomeen omdat het snel lijkt alsof de ander schuld is aan een moeizaam gesprek. Alles wat je uitzendt komt als een boemerang bij je terug. Als jij iets zegt wat sociaal geaccepteerd is – maar je vind eigenlijk iets heel anders – dan komt er een dubbele boodschap over. Als jij beleefd bent tegen iemand die je een onbenul vindt, dan straal je verwarring uit. De ander voelt dat jouw boodschap niet congruent is en zal reageren met een afgeschermde reactie.
Een teamleider (Bas) die ik coach heeft van zijn sectorhoofd te horen gekregen dat het de wens is van het management om meer operationeel te gaan aansturen. Daarom willen ze van 3 naar 2 teamleiders gaan. Voor Bas ziet het sectorhoofd een mooie rol als strategisch adviseur voor zich. Op de vraag van Bas of hij aanmerkingen heeft over zijn stijl van leidinggeven komt er geen eenduidig antwoord. Bij navraag bij de directie blijkt dat de directeuren niks afweten van de wens om meer operationeel te gaan sturen. Verwarring alom, wat moet Bas hiermee? Hij heeft gezegd dat hij die functieverandering niet ziet zitten en is gaan afwachten. Er is in het afgelopen jaar niks veranderd; Bas is nog steeds teamleider. Er wordt niet meer over gepraat.
Congruentie is cruciaal. In mijn boek ga ik hier uitgebreid op in. Want hoe ga je om met een sectorhoofd als die van Bas? Ik adviseer Bas om een heel direct gesprek met zijn chef aan te gaan. Te vertellen wat de verwarring met hem doet; dat hij er wakker van ligt. Dat hij merkt dat hij in de dagelijkse aansturing voorzichtiger is geworden. Dat zijn medewerkers zich steeds meer als een eiland in de organisatie gaan opstellen. Om te proberen hem uit te nodigen om te praten van mens tot mens. Misschien wel door een keer een lange wandeling te maken samen.
De bullshit van de afscherming kan zo verdwijnen; de pijn wordt aan beide kanten gevoeld. De hete aardappel van het verlies wordt samen verteerd.
Waarachtige communicatie en innerlijke groei
Open en waarachtig zijn op het werk is voor gevorderden. Want als er iets misgaat dan heb je wel een probleem met je salaris, je toekomst, je hypotheek, je opdracht. Dus blijven mensen liever voorzichtig. Je houdt de schijn op en dat kost bakken met energie. Aan het eind van de werkdag ben je kapot.
De wereld is een spiegel voor jouw ontwikkeling: als jij aan de wereld durft te laten zien wat er in jou leeft, dan mag het er kennelijk voor jou zijn. Dan kan het oplossen. Als je ergens bang voor bent, dan zal het steeds weer op jouw pad komen.
Een goede vriend (Klaas) van mij werkt bij een internationaal bedrijf. Hij had een enorme reorganisatie moeten doorvoeren, samen met een mededirecteur. In de voorbereiding waren zij een hecht team maar daarna mochten ze de nieuwe organisatie zelf gaan leiden. Er ontstonden veel spanningen en conflicten en Klaas ging er bijna aan onderdoor. Hij sliep slecht en was vaak sikkeneurig in het weekend. We spraken er veel over en hij begon in te zien wat hij zo vervelend vond aan de werkwijze van zijn mededirecteur. Waar dat bij hem botste. Welke aspecten van zijn opvoeding maakten dat hij daar nogal scherp op kon reageren. Klaas besloot om een grote-mensengesprek aan te gaan toen hun taak als transitiedirectie erop zat. Een gesprek waarin hij in alle openheid vertelde wat hij fijn had gevonden en waarom hij nooit meer met hem wilde samenwerken. De lucht was geklaard; als ze elkaar nu tegen komen is het contact plezierig.
Als jij het lef hebt om een grotemensengesprek aan te gaan met degene die jij haat, minacht of irritant vindt dan creëer je ruimte. Je kan de ‘etterbak’ die in je hoofd zit loslaten. Daarvoor moet je eerst onder ogen zien wat jouw aandeel is, waarom het jou zo raakt.
Wees eerlijk naar jezelf over wat er is. Wie jij nu bent. Omarm dit. Laat het zien als je durft, in een steeds grotere omtrek. Je nodigt daarmee anderen uit om hetzelfde te doen. Daar leer je van want collega’s, medewerkers en cliënten hebben allemaal soortgelijke issues. Jouw compassie voor anderen neemt toe. Maar misschien nog wel belangrijker: de compassie voor jezelf neemt toe. De mildheid om steeds weer nieuwe kanten van jou te omarmen zodat jouw hele potentieel zichtbaar mag worden. Als een vlinder die zich uit een cocon worstelt.
Waarachtige communicatie en gezondheid
Een andere reden om oprecht te zijn op jouw werk ligt op het vlak van gezondheid. Er is onderzoek gedaan door een Franse hoogleraar: dr. Anita E. Kelly: het verdraaien van de waarheid beïnvloedt jouw gezondheid negatief. Maar ook het vertellen van de waarheid geeft een significante verbetering van de gezondheid. Lees hier meer over het onderzoek en bekijk haar presentatie.
Oefening
Als je jouw waarachtigheid wilt onderzoeken kan je beginnen met het maken van een waarheidsoverzicht (klik hier voor een voorbeeld). Hierin benoem je de onderwerpen die je met verschillende groepen mensen bespreekt. Maak op een blaadje vijf groepen:
- Dit bespreek ik alleen met mezelf
- Alleen met mijn intiemste vriend/vriendin/partner/ouder
- Alleen met mijn vrienden
- Alleen met naaste collega’s
- Ook met andere collega’s op het werk/klanten/onbekenden
Beschrijf in de tabel wat je aan welke groepen mensen vertelt. Bij feitelijke waarheden zet je bijvoorbeeld dat je twee kinderen hebt, geen auto en dat jouw ouders vroeg zijn overleden. Aan wie vertel je dat? In de rechter kolom zet je bijvoorbeeld dat je bang bent voor muizen, je zorgen maakt over je baan, heimelijk verliefd bent op een collega en helemaal dichtklapt bij jouw chef. Aan wie laat je die gevoelens zien?
Het opschrijven van deze waarheden geeft inzicht in hoe open of gesloten jij bent. Je kunt nu gaan experimenteren met het vertellen van meer verstopte waarheden en waarnemen wat het met jou en de ander doet.
Ik heb nu neennpaar keer jouw stukken voor je boek over waarachtig communiceren doorgelezen en steeds bekruipt mij hetzelfde gevoel na het lezen. Ik merk dat ik iets mis in je werken aan waarachtige communicatie.
Je kunt volgens mij pas echt waarachtg communiceren als je van jezelf weet waar jij als gesprekspartner je aandachtspunten in jezelf herkent. Of je die reis door je leven bent gegaan om die te ontdekken en te herkennen te rasliseern wat zij in je communicatie bij je te weeg brengen Herkennen wanneer je er weer instapt zonder en je het je zelf bewust te zijn en dan een mogelijkheid zelf te hebben ontdekt hoe stap ik eruit en hoe beheer ik die momenten. Ik zeg expres beheer in plaats van beheers en Beheersen kan volgens mij niet.
Het is pas echt authentiek communiceren volgens mij als je dit dieperliggende proces hebt doorgewerkt en niet alleen nop cognitief niveau je communiceren hebt “aangepast” Dan ga je voorbij aan authetiek communiceren. volgens mijn ervaring. Graag tot verder dialoog bereid.
Succes verder en wie weet tot horens.
Hartelijke groet
Yvonne de Kruijff
Ooldselaan 20
Laren gld.
Hoi Yvonne, wat fijn dat je meeleest en de tijd neemt om een reactie te plaatsen. Ik ben het helemaal eens met jouw gevoel dat er nog iets mist. Ik ben blij dat je hiermee komt; ik denk ook dat je zelf nogal wat huiswerk moet hebben gedaan wil je ‘schoon’ kunnen communiceren. Als dat al bestaat. Voor waarachtigheid is het zeker nodig dat je verantwoordelijkheid neemt voor jouw eigen issues, irritaties en projecties. In mijn volgende artikel ga ik daar verder op in.
Ik zou het fijn vinden als je mij blijft voeden met kritische kanttekeningen. Ik ken jou als een ervaren trainer/coach die er niet voor terugdeinst om duidelijk te communiceren 😉
Toen ik jouw reactie las voelde het trouwens als aanval. Ik voelde me afgewezen. Betichtte jou inwendig van betweterigheid. Voelde rivaliteit. En ik weet dat dat mijn issues zijn. Dingen die al vroeg in mijn jeugd zijn geïnstalleerd.
Toen ik jouw feedback nog een keer las kon ik daar geen scherp oordeel meer in vinden. Je verwoordde het heel netjes, zag ik toen. Zo zie je maar, ik heb er ook een kluif aan om mijn eigen patronen te beheren!
Lieve groet, ook aan Meine, Bart
Jeroen, ik ben het met je eens: je hoeft jouw collega’s echt niet alles te zeggen wat jij denkt. Zeker niet de oordelen die jij over ze hebt. Daar schiet niemand iets mee op. In het volgende artikel ga ik daar op in. Dank je voor je reactie!
Ik merk als mediator dat de pareltjes onder alle mediations die zaken zijn waarbij de betrokkenen waarachtig kunnen en durven te communiceren. Heel herkenbaar dus 🙂
Ik vraag mij af hoe mijn collega’s zullen reageren als ik ga zeggen wat ik echt denk. Ik denk niet dat het mijn carrière ten goede komt.