Waarachtige communicatie

In veel situaties op het werk hebben we het alleen over de inhoud. Het is lastig dat de  irritaties en persoonlijke issues onbesproken blijven. We draaien met z’n allen om de hete brij heen – het zou zo mooi zijn als we elkaar in oprechtheid zouden kunnen ontmoeten. Want dan kunnen slepende kwesties uitgesproken en opgelost worden. Maar dat gebeurt vaak niet. Mijn collega’s zeggen vaak het één en stralen onbewust het andere uit. We voelen die incongruentie en dat geeft veel verwarring en onveiligheid. Werkelijk het gesprek aangaan zouden we moeten leren; ook als het persoonlijk wordt. Dan blijven we niet met een harnas aan een rol spelen. Velen voelen die onduidelijkheden in hun lijf; nemen hun problemen mee naar huis en slapen er slecht door. Als het ons te pakken krijgt ligt een burn-out op de loer.

Misschien herken je dat het ook gevaarlijk is om heel open te zijn op het werk. Wij acteren heel behoedzaam en steken onze nek niet uit. Voor je het weet heb jij het gedaan. Fouten maken is dodelijk omdat je reputatie in één keer onderuit kan gaan. Wij professionals zouden het lef moeten ontwikkelen om ons wel uit te spreken. En ook eerst goed bij onszelf te rade te gaan voordat we een ander in een kwaad daglicht zetten. Dan wordt de werkomgeving een plek waar wij ons in openheid kunnen ontwikkelen. Iets wat vaak alleen in de privésfeer gebeurt.

Onder leidinggevenden worden geregeld spelletjes gespeeld om individueel zoveel mogelijk te winnen. Daarbij word je betrokken bij besluitvormingsprocessen waar je in feite geen invloed op hebt. Dan moet je maar meehobbelen en vindt men het vreemd als je niet echt gecommitteerd bent in de uitvoering. Daar komt bij dat je als leidinggevende dubbelzinnige opdrachten krijgt en dan zelf een weg moet zoeken in het oerwoud van gevoeligheden en onuitgesproken prioriteiten.

Naar jouw medewerkers toe kan het ingewikkeld zijn. Je moet opdrachten van hogerhand uitvoeren waar je ook niet altijd achter staat. Medewerkers voelen dat en laten non-verbaal wel merken wat ze van jou vinden. Je zou duidelijk willen zijn over de situatie maar soms kan dat gewoon niet. Je wilt de mensen ook niet opzadelen met al het onderlinge gedoe wat er aan een besluit is voorafgegaan.  Misschien zijn medewerkers daarom wel niet intrinsiek gemotiveerd. Als je er niet achteraan zit schakelen ze terug naar een lagere versnelling. Bij een lastige boodschap hangen ze direct aan de lijn met de bond of de MR. Je vindt het daarom soms lastig om heel scherp en duidelijk te zijn; dan ben je bang dat de medewerker nog verder gedemotiveerd raakt. En dat wil je niet riskeren.

 

Waarachtige communicatie

Als je veel van het bovenstaande herkent is het tijd om aan de slag te gaan met waarachtige communicatie. Daarin leg jij in volledige openheid op tafel wat er nu speelt: het inhoudelijke onderwerp, de emotionele kant ervan en de persoonlijke knelpunten en bedenkingen. Er ontstaat een gesprek van mens tot mens. Er komt rust en waarheid in het overleg.

Door bewust te zijn van jouw houding en het effect van jouw handelen leer je steeds congruenter te leven. Dat wat je zegt en doet klopt met wat je van binnen voelt en onbewust uitstraalt. Je laat de ander vrij om zijn of haar mening te bepalen. In oprechte eerlijkheid vind je samen oplossingen voor vragen en dilemma’s. Lees hier verder over de Crux van waarachtige communicatie.

 

Aanbod

Een breed scala van activiteiten bieden wij aan op het gebied van waarachtige communicatie. Klik op de onderstaande links om hier verder over te lezen:

  1. Voordracht waarachtige communicatie: een inspirerende voordracht over de wetenschappelijke achtergronden; een pleidooi voor oprechtheid op het werk met prikkelende oefeningen en interactie.
  2. Oefenen van waarachtig gesprek: wij komen met een trainer en een trainingsacteur langs op jouw werkplek. We bespreken eerst de lastige situaties en de uitdagingen waar jij in je werk mee te maken hebt. Daarna gaan we oefenen: rollenspellen met een focus op flow, waarachtigheid, congruentie en resultaat.
  3. Waarachtige teamtrainingen: Als je als team goed wilt samenwerken moet er ruimte zijn om elkaar ook op een persoonlijk vlak te leren kennen. Om te snappen waarom iemand doet wat hij doet. Dit levert veel energie op in het team, de irritaties worden sneller opgelost en de resultaten nemen toe.
  4. Leergang waarachtige communicatie voor leidinggevenden: Het is een verademing voor medewerkers als hun leidinggevende op een waarachtige manier communiceert. Er komt flow in de samenwerking. In deze leergang gaan ervaren leidinggevenden met elkaar de diepte in. Deze trainingen maak ik altijd op maat met de opdrachtgever en ik geef hem ook in een versie met open inschrijving.
  5. Leergang waarachtige communicatie voor zorg professionals: In de zorg voor anderen lopen we geregeld aan tegen onszelf. Onze cliënten en collega’s zijn een spiegel die ons kan hinderen en vooruithelpen. Door de moeilijke en fijne momenten van het leven kunnen wij leren te leven vanuit onze kern. Als jij verantwoordelijkheid neemt voor je proces wordt je steeds waarachtiger in jouw communicatie. Op het werk leidt deze oprechtheid tot minder energieverlies en meer resultaten. Deze trainingen maak ik altijd op maat met de opdrachtgever en ik geef hem ook in een versie met open inschrijving.

 

Boek

Het boek dat ik over waarachtige communicatie aan het schrijven ben zal ik de komende tijd reeds in losse artikelen op deze website publiceren.Als je een overzicht wilt bekijken van alle artikelen, lees dan hier verder.

 

Neem contact op!

Wil je nu meer weten over het waarachtige gesprek, een voordracht boeken of je inschrijven voor een masterclass? Neem dan contact met ons op!

Contact opnemen